Tuesday, November 11, 2008

Köra köra bil...

Sådär, då var man tillbaka igen. Till en början, nej, jag har inte läst klart böckerna och jag börjar på allvar få dåligt samvete, men de är märkvärdigt svåra att motivera sig till att läsa klart, allra helst nu när jag lyckats klämma in en del annan läsning där emellan. Ska se vad som kan åstadkommas. I helgen här så tog jag även upp ett nygammalt onlinespel som jag var ganska biten av för något år sedan. Det var riktigt skoj igen, men jag ska se om jag kan hålla det på en vettig nivå den här gången. Sist gick det nästan överstyr några gånger (och då var jag ändå ett milt fall jämfört med en del bekanta som nästan sa adjö till hela sin normala tillvaro...).

Men för att prata mer relevanta saker, igår så satte jag mig i bilen till Gävle för en intervju hos Manpower där. Det var sagt att den skulle vara helt förutsättningslös, men något sa jag tydligen rätt, för hon som intervjuade mig avslutade i alla fall med att fråga om jag var intresserad av en tjänst. Och visst... men den var i Gävle (vilket är ok, men knappast optimalt) och lät i bästa fall rimligt intressant. Men jag ska i alla fall ringa tillbaka till henne imorgon och meddela hur det gick med intervjun jag var på idag. För det var jag... efter intervjun i Gävle satte jag mig i bilen igen med rikting stockholm. Först gjorde jag en avstickare till Vaxholm och hälsade på min kära syster och hennes familj. De jobbar så förtvivlat mycket på sin gård där så det är sällan man ser dem. Lite tråkigt faktiskt att det ska bli så sällan, och varje gång man varit där säger man till sig själv att det inte får dröja lika länge igen, men det gör det såklart. Hur som helst kul var det. Jag och Milton (mitt äldsta syskonbarn, blir tolv i februari) satt och spelade lite på hans elgitarr, det var kul. Lärde honom lite övningar som jag själv anser att jag har haft nytta av.

Natten spenderades återigen på soffan hos B. Efter att ha snackat om ditt och datt, druckit en kopp kaffe och fnissat en del åt Jan Berglins försökte jag så att sova. Det lyckades sådär... fråga mig inte varför, jag är rätt van att sova trots kaffe så det kan jag inte skylla på, men inte blev det många timmar inte. Å andra sidan så var jag redan vaken när B gjorde sig redo för jobbet vid sextiden nånting på morgonen. Jag glodde lite på morgon-tv och hörde trettioelva omnämnanden om Carnegieaffären. Har inget mer att kommentera till det än det som till stor del redan nötts i media: Ja, det var dåligt skött, ja, det är hemskt, ja, det är bra och inte förvånande att riksgälden tar över. Jag skrockade vidare åt några fler stripar med Jan Berglin innan jag bestämde mig för att ta en tre timmars sömn till innan det var dags att ge sig till nästa intervju. Denna då på Academic Works. Den gick bra även den, även om jag kom därifrån med en knepig känsla i maggropen om att något inte gick som det skulle... vi får se. Tyvärr så är det då tjänsten som jag helst av allt vill ha, jaja... Efter det var det bara att sätta sig i bilen igen och vända kosan norrut. De som bor i Stockholmsområdet vet att det var skitväder rent ut sagt, det var inte förrän efter Uppsala någon gång som man kunde börja slappna av lite, men färden hjälptes avsevärt av en ny skiva med Our Lady Peace som B var vänlig nog att pracka på mig då han ansåg att deras tidigare skivor var bättre och att han ändå aldrig lyssnade på just den där.

Vid sju kom jag hem till Forsa och då hade det bestämts att kvällsmat skulle jag intaga hos kära mor, där vankades smaskig köttgryta, perfekt för en utsvulten bilresenär. Men då fick jag minsan reda på ytterligare en till yrkeskattegori som verkar ha lite väl långa dagar ibland... nämligen rekryterarna. Där kring halv åtta när jag mätt, trött och däst slappar i en fåtölj ringer så en rekryteringsansvarig för traineeprogramet hos Siemens och undrar om hon får göra en telefonintervju. "Jaa, det går väl bra" tycker jag, och försöker samla tankarna. Lite klurigt att göra ett bra intryck i det läget, särskilt som jag egentligen har noll koll på de energifrågor som Siemens i Finnspång faktiskt jobbar med, det är mer något som jag tycker verkar vara lite intressant. Sökte tjänsten främs som en i mängden för lääänge sedan. Men tydligen hade min ansökan fått upp ögonen på lite folk där så de hade överseende med att jag inte presterade topp resultat på det internetbaserade prov som de som gick vidare gjorde i förra veckan. Så nu får jag veta på fredag om jag ska ner dit för vidare intervju och rundvandring av företaget i december. Så nu har jag alltså helt plötsligt tre tjänster som jag väntar besked från. Saker och ting kan verkligen svänga ibland, inte sant? Å andra sidan har jag inte fått någon av dem än heller....

Tänkte avsluta med att slänga in en länk till ett klipp med en äldre herre som på ett imponerande vis sammanfattar den moderne mannen. Ett tips är att den kan kräva mer än en genomlyssning innan man fått med merparten av det han häver ur sig. https://youtu.be/f6J3OD4Z0UQ

 

No comments: