Friday, November 14, 2008

Drömvinst?

Imorgon är det drömvinst på lotto igen, med ett extra påslag så är den totala summan uppe i nätta små 133 miljoner på lördag. Föga förvånande så tänker man mer och mer på hur det vore att vara rik när man just inte har några pengar alls. Till exempel så hade det inte ens varit något att överväga att köpa biljett till Norrköping för att kunna vara med imorgon när brorsan har öppet hus för alla de som vill gratta honom till fyllda 40 år. Men jag fick nöja mig med att ringa igår och gratta och beklaga att jag inte hade råd att ens ta mig till nästa socken, än mindre till Norrköping. Att vara utan någon som helst inkomst sätter verkligen en del saker i perspektiv och man blir brutalt påmind av hur mycket av det som man tycker om att hålla på med som faktiskt kostar pengar. Att det är helg snart är till exempel inget som verkar dirrekt uppmuntrande, den bara ligger där och vägrar ge ifrån sig besked från dem man sökt jobb hos om man har någon framtid hos dem eller inte.

Annars har som sagt en mängd saker satts i rullning den här veckan och jag är oerhört nyfiken på att se var det skall sluta. Idag skall jag exempelvis få besked från Siemens till exempel om jag tagit mig till sista steget i deras traineerekryteringsprocedur (fint ord det där...). Igår hörde Academic Work av sig igen och undrade om jag inte kunde skriva ihop ett mer riktat personligt brev gentemot det företag som är aktuellt för tjänsten som junior byggledare. Idag har jag inte fått mer än ett tack för skickade uppgifter, så uppenbarligen tar det några dagar till, minst till efter helgen... Sedan var det Manpower ja... inte hört något mer därifrån ännu, vare sig om tjänsten som jag fick nys om på intervjun i Måndags, eller den tjänst som min kompis helt plötsligt ringde och tyckte jag skulle söka på Ericsson i Gävle. Visst något inom Sypply Chain Management, vilket egentligen kan betyda lite mellan himmel och jord, men man ska väl inte klaga om man får in en fot på Ericsson antar jag. Nåväl, han skulle höra sig för lite vem som var ansvarig för rekryteringen via kontakter han hade och återkomma sedan. Men än så länge inget. Det är väntans dagar värre än advent med andra ord. Jag sade till mig själv för några månader sedan att innan december skulle jag minsann ha flyttat till Stockholm eller åtminstonde bort från Forsa, men jag undrar jag hur det kommer gå egentligen med det löftet.

En annan pryl som är lite smått frustrerande faktiskt är att vi för tillfället är klara i skogen, det skall inte huggas någon mer ved nu. Det enda som återstår är att köra fram veden vilket far har pysslat med igår och idag, men eftersom det är ett enmansjobb så sitter jag kvar hemma framför datorn med mitt dataspel och får ångest över att jag inte är ute och rör på mig mer. Lite tragiskt eller hur? Hur många gånger har man inte önskat sig lite mer karaktär när det kommer till sådana områden?

Avslutningsvis ska jag nog bli lite ömsint av mig och länka in ett av youtubes mest sedda klipp. Har sett en del program de senaste dagarna som tagit upp massor kring miljödebatten, globala uppvärmningen och människans allmäna åverkan på djurlivet. Ibland kanske man tänker krasst att "ja men vad ska vi med alla de där djuren till egentligen?". Jag har ingen aning, men ett program lyfte även fram de ekonomiska aspekterna av det hela, och kunde visa på ganska chockartade siffror över vilka enorma ekonomiska förluster vi skapar till oss själva när vi sätter olika ekosystem ur balans. Grejor som får dirrekta effekter på saker som är livsnödvändiga för oss, kanske främst inom jordbruk och odling av grödor. Sedan, och det var väl det jag skulle komma till, så hade dylika scener som utspelar sig i det här klippet, varit totalt omöjliga att få på film. Och någonstans så är det väl en förlust så stor som någon, eller? Jo, musiken är lite kaka på kaka, men ärligt talat, hade Slayer funkar här?

No comments: