Thursday, October 16, 2008

Det stora varuhuset - Butiken i Chelsea

Michael Pearson heter författaren som skrivit denna ganska korta roman, som enligt utsago även har en uppföljare. Kort sagt handlar den helt enkelt om Mr Kingston och hur han bygger upp ett av Londons första riktiga varuhus från en liten butik som säljer band och spetsar. Jag kom på mig flera gånger att som handlingen berättas så skulle den förmodligen göra sig utmärkt för en Hollywood produktion av blygsammare budget. Hela handlingen är måste jag säga ganska banal, men ändå rätt fängslande. Pearson skriver medryckande och med ett enkelt språk. Sidorna verkligen flyger förbi, hela boken tog mig två eftermiddagar att läsa. Men så är den som sagt inte speciellt lång heller. En fängslande men enkel handling som sagt, med de typiska motgångarna och intrigerna man kan vänta sig. Ofta kan man förutsäga de kommande sidorna på bara några ord, vilket blir smått irriterande efter ett tag. Boken har som sagt även en uppföljare som står nämnd i slutet lämpligt nog. Men jag tror jag redan nu vågar påstå att jag inte kommer att läsa den. Mycket på grund av att jag i slutändan helt enkelt fattat agg mot huvudpersonen och tröttnat på hans agerande. Han är förvisso karaktärsfast, och Pearson gör inget sådant fatalt misstag som att låta honom agera tvärs emot hans tidiga starka karaktärsdrag, men det hjälper inte att jag till slut blir irriterad och tappar intresset för hur han skall lösa nästa svårighet som kommer i hans väg. En historia av det här slaget (som dessutom såpass tydligt visar mot ett "lyckligt" slu) vilar helt och hållet på att läsarens intresse för hjältens öden och äventyr kvarstår, eftersom de övriga så pass tydligt bara är bifigurer. Så när ens empati för hjälten så börjar avta så tappar man snart intresset för att läsa klart också, och det var faktiskt mest för att det var så lite kvar som jag läste klart den. Egentligen varken en dålig eller bra bok, bara en bok bland så många andra.

No comments: