Friday, October 10, 2008

Oktober

Så nu har oktober tagit sin början. Veckan inleddes med fantastiskt väder och intensiva planer på att börja jobba med farsgubben i skogen. Måndagen blev det däremot inget av, då var jag hemma och sökte lite jobb samt grejade med andra saker som lagts på väntan över helgen. Tisdagen var det så dags, och vi möttes av en helt fantastiskt vacker morgon, jag hade inte tänkt att det här skall bli en blogg med särskilt mycket bilder, men jag förstår i skrivande läge varför det är så populärt, det är inte alltid lätt att förmedla dagens olika intryck i enbart ord. Inga bilder idag dock, tog aldrig med någon kamera. Det slutade hur som helst med att vi hann med att jobba i kanske en och en halv timme väl på plats i skogen innan motorsågen gav upp och vi fick fika samt åka hem och försöka åtgärda. Onsdagen togs det nytt mod och en lika vacker om än kyligare morgon hälsade oss välkomna, men det visade sig inte vara ett gott tecken, den andra sågen föll helt enkelt i bitar och nödvändiga reservdelar fanns inte att tillgå på kort varsel. Under långa kraftiga eder skrevs även den dagen kort. Torsdagen började så det senaste tillskottet till bakteriefloran göra sig påmind och de första antydningarna till en förkylning visade sitt fula tryne. Den har idag inte slagit ut i full blom, men näsan rinner och är täppt och kroppen verkar ha svårt att bestämma sig för om den skall frysa eller svettas. Prima liv!

I förrgår fick jag ett till telefonsamtal från en rekryteringsfirma om jag var intresserad av en tjänst, det avlöpte att de idag ringde och informerade om att mitt CV och uppgifter var skickade till kund och med lite tur hör de av sig och vill ha mig på intervju i början av nästa vecka. En trevlig (och som jag mins, riktigt attraktiv) rekryteringsflicka på ett annat företag hörde också av sig via mail idag och beklagade att det ännu inte kommit in något som passade mig, men att hon skickat ut min profil till lite företag för att försöka få dem intresserade av mig. Mycket omtänksamt tycker jag!

Dagarna spenderas framför datorn spelandes spel, men jag klarade det senaste spelet igår och har inte motivation att sätta igång med nästa. Inget på TV går det heller som är värt att se och även innan förkylningen kom så var viljan att bege sig ut och träffa folk ytterst begränsad. Märkligt, förut brukade jag skrika efter att någon skulle höra av sig, men nu helt plötsligt är det bara jobbigt. Den allmänna entusiasmen börjar närma sig farligt låga nivåer, det enda som piggar upp tillfälligt är när det kan vara ett jobb på gång. Jag surfade runt lite på sajter som beskrev arbetslösheten för olika individer, det var forum som talade om självförakt och extremt låg självkänsla och en massa hjälp-dig-själv tips hur man skulle hålla psyket balanserat och samtidigt kunna ge ett positivt intryck på en eventuell jobbintervju. Jag blev lite förskräckt när jag tänkte på att jag själv strikt talat knappt varit arbetssökande mer än två månader snart och på forumen cirklade några av de riktigt långtidsarbetslösa omkring och förklarade hur man hanskas med att vara utan jobb i flera år. Tanken svindlar när man ser hur man själv har hanterat bara dessa två månader.

Finanskrisen gör såklart sitt till för humöret, det blir liksom lite svårare att tro på att någon skall tänka att en nyutbildad ingenjör är precis vad vi vill lägga pengar på just nu, speciellt inom byggsektorn! Men rekryterarna verkar uppenbarligen vara av en annan åsikt, de verkar verkligen jobba bra för att hitta en tjänst, man blir nästan lite rörd trots att man vet att det är deras jobb.

En nygammal tröst visade sig idag, när allt känns trist, innehållslöst eller jobbigt, plocka upp din gamla gitarr! Håller nu på att försöka träna in Beatels "Blackbird" som vid första genomlyssningen lät och såg extremt avancerad ut men efter ett inlärningsklipp på u-tuben visade sig vara betydligt enklare än van första åsynen gav sken av. Kul att ha ett gitarrprojekt igen, då blir det även alltid lite annat spela runt omkring, kanske kan utvidga min repertoar någon, den består väl i dagsläget av blygsamma fyra låtar eller så. Enda jag skulle vilja ha nu (förutom jobb, flickvän, fred på jord o massa pengar då...) är en flaska whisky av lagom kvalitet, så bacillerna i halsen kunde få en fingervisning om att de inte längre är önskvärda.

Dricker även mycket te, och försöker ta mig igenom min hög med böcker invid sängen. Det går trögt däremot, jag har tappat rutinen på att läsa en del, och när en bok inte har en fängslande story så får jag svårt att ta in rikt utformade beskrivningar av olika naturbilder eller sinnesstämmingar. Men hoppet finns om att bli klar med "Brevet från Peking" i helgen, får se sedan om "Dumskallarnas sammansvärjning" skall kunna göra den sällskap till handlingarna kort därefter. Jag skulle i och för sig kunna ge mig på att göra en lista över de böcker som jag planerar att läsa (säg innan jul eller så...) utan inbördes ordning:

1: Brevet från Peking (Pearl S. Buck)
2. Dumskallarnas Samansvärjning (John Kennedy Toole)
3. Fyra folklivsberättelser (Carl Jonas Love Almqvist)
4. Huset på heden (Eric Linklater)
5. Spionen som kom in från kylan (John le Carré)
6. Månen har gått ned (John Steinbeck)
7. Nordkaparen (Peter Freuchen)
8. Gulag-arkipelagen (Alexander Solsjenitsyn)
9. Det stora varuhuset (Michael Pearson)
((10. Johan Ludvig Runebergs skrifter))
11. Historien om Sverige II (Herman Lindqvist)
12. Svart opal (J. Lane Linklater)
13. Gjallarhornet (Evertz Arnessen)
14. Goldfinger (Ian Flemming)
15. En dag i Ivan Denisovitjs liv (Alexander Solsjenitsyn)
16. Fiende till Rom (Leonard Cottrell)

Hmmm, det var faktiskt en oherrans massa böcker det där... Jag får nog ge katten i både tv-serier, dataspel och allmäns slösurfande om jag ska ha en sportlig chans. Nåväl, det skall göras ett försök! Finns ingen tid att förlora, Brevet från Peking ska bli klar ikväll! En dagdrömmande arbetslös ingenjör säger prosit! och tar farväl för den här gången!

No comments: