Monday, November 17, 2008

En dag i raden, nästan...

Måndag igen och jag för min del drar något av en lättnadens suck för att helgen är över. Inte för att den på något sätt varit ansträngande, tvärt om, jag har haft på tok för lite att göra och inte har man kunnat förvänta sig att folk ska höra av sig om nåt jobb heller. Vad har hänt idag då? Idag har jag haft lite mer att göra än vad som brukligt är, men det säger inte så mycket. Dagen börjades med att putsa och därefter sätta in några dubbelfönster i vardagsrummet så att det inte skall dra så förbaskat nu när vi närmar oss adventstider. Första äventyret innebar iofs att klampa ner i garaget för att bland de påsar och kartonger som är min före detta lägenhet lokalisera fönsterputsarkittet (pappa har inget, han anser att det går lika bra med spolarvätska och gummiraka som det gjorde för femti år sedan). Därefter grejade jag lite med sommardäcken, tvättade av fälgarna samt tappade luften ur ett av däcken som vi vid ett tidigare tillfälle fyllt med nån slags reparerande skum eftersom däcket läckte och vi misstänkte att en spik var boven. Hur som, gasen skulle ut och luft in. Allt meckande tog förvånansvärt lång tid och efter att jag dessutom tagit en promenad i kanonhärligt väder men på livsfarligt väglag så var klockan plötsligt två! Hurra! En dag till avbockad i kalendern. Ingen som hört av sig om jobb däremot. Istället har jag sökt en till tjänst, en doktorandtjänst den här gången inom byggnation och arkitektur vid Lunds tekniska högskola. Det är inte första gången jag söker eller på allvar överväger en doktorandtjänst, akademiska världen passade mig rätt bra och det vore kul att verkligen få fördjupa sig i de intresseområden man har. Dessutom ser jag undervisningsbiten av det hela lite som en utmaning. Man har dessutom en nästan oförskämd fördel i att de flesta man undervisar redan är motiverade till tänderna när man håller till vid en högskola, så hela den biten behöver man inte oroa sig över på samma sätt. Det är nog tur det, jag har själv nämligen aldrig sett mig som någon pedagog, även om vissa förvirrade människor har hävdat motsatsen.

Jag har även hunnit med att spela litet, men snart blir det iväg till mor som lovat bjuda på middag ikväll, någon slags fisk tydligen, blir säkert mumma det. Kanske det även blir en sånglektion? Hon nämnde något om det, men det kan vara ren muta för att jag skall hjälpa henne med datorn igen, trots att jag var där igår och förklarade det mesta tyckte jag (hur var det nu med den här pedagogiska ådran?). Kombinationen pensionärer och datorer verkar dock fungera enligt helt egna lagar som jag ännu inte deschiffrerat.

2 comments:

Anonymous said...

Your lycky-adress:
fjonkizen@hotmail.com

Msn ;)

DS said...

Sweet!!