Thursday, December 18, 2008

På tapeten

Tapeter var det ja. Jag har aldrig valt tapeter. Jag har aldrig ens varit med och valt tapeter, det är inte heller något som jag någonsin har funderat över (kan bara dra mig till minnes en enda gång att jag lagt märke till vilka tapeter som var i ett rum). Men så idag skulle jag plötsligt välja tapeter till min nya lägenhet. Till vardagsrummet, gästrummet och köket. Plötsligt var det väldigt bråttom med allting, för målarna var redan i lägenheten och jobbade och väntade egentligen bara på besked kring vilka tapeter det skulle handla om. Jahapp... två tjocka pärmar lades fram till mig och när jag började bläddra insåg jag att jag faktiskt hade ganska dålig koll på hur det egentligen såg ut i lägenheten till att börja med... Speciellt köket, jag minns att det var många skåp, men därmed knappt alls vilka väggar som var täckta med tapeter som ens fanns i rummet. Men välja tapeter skulle jag. Fick lätt panik där ett tag, men gick i slutändan på magkänsla och det blev en mörkblå tapet med board i vardagsrummet och två olika gråmönstrade i gästrummet respektive köket. Det blir säkert bra... Jag har fått så oherrans massa råd kring att man ska ha ljusa tapeter och yadayadayada, men saken är den att jag är väldigt dålig på att få upp saker på väggarna. Har man då ljusa tapeter och dessutom är kass på att sätta färger med exempelvis kuddar (som så vänligt föreslogs i kommentarerna på förra inlägget) så finns det stor risk att rummen antar en atmosfär av väntrum på sjukhus. Knappast något man vill komma hem till eller? Jag tror på den blå tapeten, men får nog vackert ta och köpa nya gardiner i slutändan. De jag har kommer helt enkelt inte att passa.

Jag pratade med hyresvärden idag, och hon kommer skicka kontraktet idag så det kommer fram imorgon och förväntar sig då att jag skriver under och returnerar omedelbart med valda tapeter bifogade i ett meddelande. Jag kommer få nyckeln den 29:e december efter lite övertalning och kommer därmed kunna genomföra flytten före nyår. Brorsan kom med förslaget att därmed fira nyår i nya lägenheten också. Jag ställde mig försiktigt positiv till frågan, främst eftersom jag undrar det smarta i att säga hej till alla i huset med en nyårsskiva samt det faktum att verkarna inte är klara i lägenheten till dess och det därmed blir firande bland färgburkar och putsdamm. Vi får se var det slutar. Positivt är att brorsan även erbjöd sig att hjälpa med flytten. Det kom ärligt talat lite oväntat, inte för att han är lat på något sätt, jag hade bara inte räknat med det så jag blev lite stum i telefonen när han tog upp det. Då är vi tre som kan hjälpas åt att forsla min blytunga bäddsoffa upp för den ganska trånga spiraltrappan tre våningar. Bra.

No comments: