Thursday, December 4, 2008

Hej mitt vinterland?

Jag sitter uppe sent på kvällarna nu för tiden. När det inte finns något jobb i skogen och jag därmed lämnas åt att underhålla mig själv (läs: spela spel) så blir det lätt långa kvällar och sena morgonar. Idag väcktes jag av far som behövde hjälp med att lyfta en garageport som skruvarna lossnat på och den därmed hade hamnat helt snett. En garageport är för övrigt ännu tyngre än vad man skulle kunna tro. Nåväl, anledningen till att han ville få det fixat snarast var för att det snöade in som han sa. Trevligt med snö tänkte jag och sköt undan tankarna på att det skulle vara skönt att ligga och dra mig i en halvtimme till. Och nog snöar det alltid, stora härliga flingor som faller tätt tätt, temperaturen ligger även kring noll vilket gör att snön är bästa tänkbara kramsnö, dvs lätt formbar men inte för blöt. Jag kände ett häftigt sug efter tiden på mellanstadiet när dylik väderlek var lika med årets roligaste dag. Jag kramade en snöboll och slängde iväg den och längtade plötsligt lite efter mina syskonbarn och därmed en fullt godkänd ursäkt till att dra bort sisådär sjutton år från min ålder för några timmar. Så blev det inte, faktum är att stan är så avbefolkad på vettigt folk att umgås med att jag för ett kort ögonblick drabbades av total panik över min situation och kunde lugna mig först när jag kom på vilken dag det var. Torsdag som sagt. Har ni läst tidigare blogginlägg så vet ni att jag sett fram emot torsdagen med viss entusiasm. Tanken var att jag skulle höra av mig till Gästrike Vatten idag och prata vidare om tjänsten som V/A Utredare. Nu blev det så att jag hörde av mig redan igår och pratade med avdelningschefen. Vi pratade mest rätt kort men jag meddelade att jag var fortsatt väldigt intresserad av tjänsten och ungefär vilken lön jag kunde tänka mig. Han sa att han skulle återkomma till mig så snart han pratat med VD:n igen, vilket då skulle ske idag. Nu vet jag inte om de kommer komma fram till något väsentligt idag, men man lever på hoppet som man säger.

Nu tycker ni kanske att jag börjar bli lite väl lat som bara sitter inne och spelar dataspel hela dagarna? Nå, det stämmer bara till viss del, jag är även tillgänglig för allehanda uppgifter som dyker upp på en gård som denna. Det har även varit visst röjningsarbete i skogen några dagar. Det är för övrigt ytterligare en grej som bygger på min teori om att mycket av det viktigaste arbetet tyvärr gärna är det tråkigaster. Det är naturligtvis extremt individuellt, men av de olika sorters skogsarbete som finns är röjningen (man går med en röjsåg, en liten klinga på en lång stång) är avgjort det viktigaste och samtidigt tråkigaste jobbet man kan ta för sig i skogen. För att spinna vidare kan vi ta hantverk i allmänhet; ofta är förarbetet långdraget, pilligt och omständligt. Tänk spackling och slipning innan man tapetserar, borstning, skrapning och ibland tejpning innan man målar. Ibland kommer eländet sist, minns när man med entusiasm jobbade med något i träslöjden fram till att läraren sa att "Nu är du nästan klar" och räckte en ettans sandpapper. Alltsammans det som egentligen skapar ett fint arbete, men roligt är det sällan. Nå, det är inte en speciellt välunderbyggd tes, det är jag medveten om, men det var bara något som slog mig här om dagen. Nu ska jag titta på snöflingor och vänta lite mer.

No comments: