Wednesday, December 17, 2008

Jag anar en trend...

Trenden består i att jag plötsligt fått svårare att uppdatera bloggen sedan jag fick reda på att jag fått jobb. Det duger inte! Nu sitter jag i mild panik och skriver mitt i svarta natten mest för att jag ska få till ett inlägg. Skärpning här, ett något mer seriöst försök skall jag allt göra. Ett varningens ord utfärdas dock redan här: Jul kommer jag att spendera i Stockholmstrakten och dit åker jag den 22:a dec så därifrån och ett okännt antal dagar efteråt så blir det nog dåligt med uppdateringar. Å andra sidan hoppas jag ni har bättre saker för er än att läsa min blogg när det är jul och allt:)

Nå, senaste nytt. Jag har skaffat lägenhet! Eller, jag har bokat en lägenhet kanske man ska säga. Kontraktet är inte skrivet ännu, men vi jobbar på det. Först måste jag nämligen få tag på mina anställningspapper och sedan faxa en kopia på dessa till fastighetsägaren så jag verifierar att jag kommer ha en inkomst framöver. Ja, det är nämligen så osannolikt att jag fått tag i ett förstahandskontrakt! Nu vet inte jag iofs hur pass enkelt det egentligen är att få i Gävle, men det här har ändå skett på ungefär en vecka, vilket nog får ses som ganska bra ändå. Och då är ändå inte de goda nyheterna slut där. Nu ska ni få höra, alla som jag snackat med som vet något om Gävle menar att det är centrum eller möjligtvis söder som gäller. Så då hittar jag givetvis en lägenhet som ligger i södra delen av centrum! Hahaaa! Området heter visst södertull, jag hade minsann inte en aning om att det ens hade existerat tullar i Gävle, men där ser man. Huset ligger längs det som förut var E4:ans sträckning genom stan, och jag kommer bo ungefär 300 meter från den berömda julbocken. Det tar alltså klart mindre än tio minuter att gå till centrum. I övrigt är lägenheten en trea på 78 kvadrat belägen på tredje våningen. Jag har ett stort härligt kök med massa utrymmen (ingen diskmaskin än, men det skall åtgärdas) och ett badrum med fullstort badkar. Lyxliv! Trappuppgången har en hiss, men den är liten och det är en spiraltrappa så flytten (tänker särskilt på min blytunga bäddsoffa) kommer bli lite spännande, men vafan, man kan inte tänka på allt. Jag sattsar ändå stenhårt på att när jag väl flyttar från den här lägenheten så kommer jag anlita en firma. Det coolaste nästan med lägenheten är att den kommer med garage! Heelt underbart! Inte hålla på och svära och hugga is på några rutor för mig inte! Bilen ja, den ska ju ställas på tror jag att jag har nämnt, men det verkar va svårt att få tid på verkstaden. Annars är skatten betalad och vinterdäcken på, nu är det verkstad, försäkring och besiktning kvar innan det bara är att tuta och köra.

Det är annars väldigt svårt att ens få parkeringsplats i centrum (eller på söder för den delen) har jag fått veta. Att då ha garage är nästan syndigt kaxigt. Första dagarna kommer bli i Januari, och då får jag leva med att bo i rustning i början. De kommer tapetsera om lägenheten om mig, jag ska väl iväga och försöka välja tapeter nån dag här, hur i hela friden det nu ska gå. Inredning har aldrig varit min starka sida, den estetiska delen av min karaktär har snöat in på musik, så det där med färg, form och helst ljussättning är något som jag uppskattar oerhört, men har noll koll på själv hur man ska åstadkomma. Jaja, nya tapeter ska det bli i alla fall, men naturligtvis inte i sovrummet, det enda rummet som jag instinktivt kände att "här skulle jag vilja ha nya tapeter" på visningen. Nämnde jag att jag har balkong? I anslutning till sovrummet förvisso, men i västerläge så det blir kvällssol, inte dumt alls!

Sådär, nu har jag fått snacka av mig om lägenheten också, men det kommer säkert mer om den vad det lider med tapetval och möblering och allt vad det är framöver. I nuläget så har jag till exempel bara möbler för en större etta egentligen så första halvåret kommer det nog eka i den har jag en känsla av. Men jag har i alla fall en extra säng som ska in i blivande gästrum/arbetsrummet, så det känns bra.

Hade tänkt skriva nå mer, men glömde bort va det va...

2 comments:

Anonymous said...

Yahioo, fan vad rolgit! Grattis igen! Och du, tips med tapetval....vita/ljusa och sen kan du sätta färg med detaljer som kuddar och ljus istället. Det tröttnar men inte på i första taget och vill man förändra så är det enkelt utan att behöva måla å dona :)

KRAm å grattis igen!

DS said...

Massa tack:) Ljusa tapeter ja... Kommer nog ett till blogginlägg nästan enbart om tapeter vad det lider. KRAM tebax!