Monday, January 23, 2012

Nya tider, nya intressen

Jag börjar inse att ihärdighet och envishet inte ligger i framkant bland mina fördelaktiga egenskaper. Genom snart sagt hela min upplevda tillvaro så har jag då och då hittat nya intressen som efter några månader tappats bort i glömskans land av en mängd olika anledningar. Ibland hinner jag ledsna, ibland glömmer jag bara bort det hela utan att riktigt fatta varför. Mitt intresse under större delen av hösten har handlat om stjärnor och planeter i synnerhet och populärvetenskap i allmänhet. Intresset finns förvisso fortfarande kvar, i ganska stor utsträckning dessutom. Inte bara riktigt lika brinnande som för några månader sedan. Jag tror egentligen mest det handlar om att det får dela utrymmet lite mer. Vissa intressen är nämligen återkommande förstår ni, de ligger nere i månader men de kommer alltid tillbaka i viss utsträckning. Just nu har jag börjat plocka upp gitarren lite mer när jag kommer hem, jag pluggar lite extra på kvällarna för att ta några extra snabba kliv bort från min nuvarande yrkesroll till något jag upplever lite mer givande samt att träningsnerven börjat rycka för första gången på lääänge. I och för sig har jag ännu inte kommit iväg till första träningspasset, men det har i sin tur betydligt mer att göra med den ihållande förkylningen och schemakrockar som inte riktigt gick att navigera runt. Låter banalt, men för en gångs skull känner jag själv att jag inte bara kommer med dåliga ursäkter och det var det som räknades ändå.

Ptja, annars då? Jo, utöver de tidigare nämnda återkommande intressen som ånyo greppat mig så börjar en knepig fascination ta sig form. Den förhåller sig dock gräsligt svårdefinierad, men verkar av allt att döma införliva diverse detaljer från det förra sekelskiftet. Däribland finner jag saker som inredning, arkitektonisk stil, gammal teknologi samt en smaklökarnas tummen upp för IPA (alltså Indian Pale Ale vilket efter lite efterforskning visade sig vara oerhört tidstypiskt för den tiden). Själva idén kring steampunk är en annan grej jag fått upp ögonen för, men jag vet inte riktigt i vilket utsträckning jag vågar ta den vägen. Med mitt facit över tidigare intensiva intressen torde dock faran inte vara så stor att jag gör om min lägenhet till en futuristisk version av Nautilus innandöme, även om det vore fasligt coolt.

Nå, utan speciellt värdefulla tankenötter eller roliga historier från den alldeles verkliga tillvaron lämnar jag nog detta avtryck. Någon som har lite envishet till salu?

No comments: