Monday, April 20, 2009

Chili con carne och roliga spelningar

Gävle har ett förvånansvärt bra musikutbud om man bara orkar leta lite. De största kändaste artisterna kanske inte dyker upp, men i ärlighetens namn är det inte så många av dem som jag är intresserad av att höra heller. Men de lite mindre artisterna samt en hel hög okända som turnerar runt sverige i väntan på att bli upptäckta verkar ha gjort Gävle till en självklarhet. Kanske för att publiken i Gävle verkar väldigt tacksam, trots att det är spelningar flera gånger i veckan så här på vårkanten så springer folk på så mycket de alls kan. Sålunda har även de minsta spelningar en anständig publik och en stämning därefter. I förra veckan var jag och kollade på Miss Li och hennes förband Hägge. Jag hade inte hört just något av dem förut och blev positivt överraskad. Även om jag slogs av en tanke att bådas musik skulle riskera att bli lite tjatig på skiva, så blev den helt förträfflig live, en härlig inställning och inlevelse gick väl ihop med den ganska sällsynta, positiva men ändå kvalitativa musiken. Visst, lite ompa ompa kanske det var, men det var jag beredd på och det var aldrig så det störde. Men visst är det lite lustigt att det är så sällan man hittar de där bra artisterna som spelar fartfylld glad musik som man bara kan bli glad och igång på? Jag är med andra ord inte killen som bara kan slå på radio RIX för att åstadkomma det, det får snarare en motsatt effekt. Sån e jag.

Den väna flickan från Norge tog sin tid på sig att svara och tillslut skrev jag igen i ren desperation. Samma kväll fick jag ett svar, mycket trevligt! Får se om vi kan uppehålla kontakten fram till ett eventuellt möte i framtiden. Jag hoppas!

Dagarna verkar flyta ihop lite nu, det är härligt väder så man försöker vara ute lite, vi har snart vårkonsert med kören vilket ständigt surrar i tankarna och maj månad i övrigt bjuder på aktiviteter så hälften vore nog. Sammtidigt går man och klurar på vad i hela fridens namn man ska prioritera i sommar. Jag har helt enkelt ingen aning, varken tid eller pengar räcker till på långa vägar, och då har jag inte ens speciellt stora idéer (för att vara mig, storhetsvansinne är ett alldeles för milt uttryck för att beskriva min tidigare sommarplaner). Vi skulle kunna köra en lättare lista på vad som önskas:

1. Ballongflygning, en störthärlig människa i stockholm har detta som sommarsyssla och jag skulle älska att få möjligheten och ställa mig i en sån där korg.
2. Surfresa, kanske den idén med störst hybrisvarning, men ack vad härligt med säg en vecka på någon mindre känd surfort.
3. Dykning, åtminstonde fyra dyk under en weekend nånstans som inte är i svenska svarta vatten med sikt på under metern.
4. Roskilde, aldrig varit där, alltid jobbat eller varit pank. I år är jag sugen på allvar, frågan är bara om jag inte blivit för gammal för festivalliv:)
5. Åtminstonde börja greja med min gamla skrotbil (en Saab V4, 96.). Men det är inte så enkelt som det låter, bilen måste lyftas och jag ska gå loss med en rondell ordentligt för att kapa bort en del skyddsplåt och sedan på något vänster lära mig svetsa så jag kan sätta dit förstärkningar.
6. Hälsoresa. Ok, kanske låter lite... ja, jag vet inte vad, men jag är inte alltid överens med hur min kropp mår och hur jag mår mentalt. Jag har funderat allvarligt på att ta några dygn på ett sådant där hälsohem där man kör tarmsköljning, käkar vego-mat och rent allmänt avgiftar kroppen modell chockterapi. Jag har kommit igång med en vettig träning nu, men jag är nyfiken på vad en sådan upplevelse skulle ge. Tänk om man skulle komma hem och inte vara sugen på öl när lördan kommer! Vilken totalt katastrofal men ändå underbar grej! Jag hyser i vilket fall som helst inga tvivel på att öltörsten kommer slå igenom förr eller senare, men kunde den bara lägga sig på sparlåga någon månad skulle det vara intressant att se effekterna med sund mat och träning. På egen hand har jag helt enkelt inte den självdisiplinen, jag är alldeles för mycket livsnjutare.

Nä, nog för den här gången. Men chili con carnen då? Tja, den ätes i detta nu, mumsigt och kryddigt värre!

Uti vårsoolens daaar!
Puss på er!

No comments: