Thursday, June 4, 2009

Planer på gång

Sommaren ser minst sagt lovande ut. I måndags införskaffade jag biljetten som kommer köpa mig fullständig lycka under några dagar i Juli, jag pratar om biljetten till Roskilde. Jag och polaren B har gjort gemensam slag i denna ypperliga idé!! Det kommer bli helt galet kul är jag tvärsäker på. Tältfrågan och transportfrågan är redan löst (eller kommer bli inom de närmsta dagarna). Personligen måste jag bara lösa frågetecknet att jag i dagsläget inte äger ett regnställ eller några gummistövlar, något som enligt erfarna festivalrävar är ett otvetydigt måste på Roskilde. Jag överlevde tre år på Hultsfred utan sagda regnkläder, men Roskilde är tydligen inte alls stöpt i samma form.

I helgen som var så gifte sig två goda vänner till mig uppe i Hälsingeskogarna, en utomhusvigsel på årets hittills varmaste dag på en hembygdsgård med kanske Sveriges vackraste läge (på en sluttning ner mot en spegelblank Norrdellen, det var som något tecknat av John Bauer). Eftersom jag trots allt är en hopplös romantiker, något jag häftigt motargumenterade en gång i tiden, så bidrog det naturligtvis till att jag tyckte det var en helt fantastisk dag, och jag är fantastiskt glad för paret, de passar nästan osannolikt bra ihop. Jag och kompisgänget slog våra kloka (nåja) huven ihop och kom fram till att vår bröllopspresent till dem helt enkelt blir att vi kommer och målar om deras nyinköpta gård (trebyggd Hälsingegård, inget man gör helt lättvindigt) i sommar som är i stort behov av några skvättar falu rödfärg. Nu ska det bara planeras in i almenackan också.

Helgen som tar sin början imorgon ska jag ner till Stockholm. Jag har lite dåligt samvete för att jag inte hinner träffa alla jag skulle vilja, men huvudanledningen till att jag ska ned är för att mitt kusinbarn ska döpas, och då får det stå före allt annat helt enkelt. Jag funderade nästan skallen i bitar innan jag kom på vad jag skulle köpa för dopgåva, inte det lättaste det där. De där småprylarna som ungen aldrig kommer se åt har jag svårt för. Jag tog en chansning och köpte två årgångar av boken "Bland tomtar och troll". Det är fina böcker med riktigt bra och gammaldags sagor i, jag är själv väldigt svag för sagor (ihop med fantasy, ockulta prylar, magi, wicca och vad mer du kan klura fram) och med lite tur kanske böckernas närvaro lockar den lilla flickan till att börja läsa ganska tidigt? Man vet aldrig, men själv kan jag bara vara enormt tacksam för att jag började läsa så pass tidigt som jag gjorde. En av böckerna är förövrigt en ljubileumsutgåva som har lite klassiska sagor med, illustrerade av ovan nämnda John Bauer, mycket fina!

Vad annars då? Jo! Igår köpte jag hör och häpna fotbollsskor! Och det stannar inte där, jag köpte även benskydd och fotbollsstrumpor! Här ska börja spelas korpfotboll se! Jag har efter några månaders harvande i gymmet på jobbet börjar lessna på träningsformen. Även om kroppen har börjat svara, vilket är en kick i sig, så har jag svårt att hitta några bra mål att sätta upp, och då vet jag att motivationen snart kommer sjunka i botten totalt. Alltså lite lagspel för att dels få något som man känner att man tränar för, samt för att få igång flåset lite, då det inte får sig några tuffare genomkörare i ett gym. I höst är tanken att jag ska börja med kampsport, men det står fortfarande och väger mellan Kung Fu eller Muay Thai. Vi får se hur det faller ut, jag tror spontant att jag skulle gilla träningen i Muay Thai bättre, men å andra sidan tror jag att jag hittar bättre träningskompisar i Kung Fu, vilket kan vara nog så viktigt om man ska orka ta sig till träningen alls de dagar man känner sig lite sliten eller bara halvmotiverad.
Men fotboll i sommar alltså, och sannolikt lite golf, kanske mecka lite med gammelsaaben som står i en lada vid föräldrahemmet åsså snickra lite på vallstugan. Nog ska jag kunna fylla ut min semester eller? Icke festivalen att förglömma heller!

Nä, vi ses efter helgen (någon gång, men förhoppningsvis inte för sent). Sköt om er!!

No comments: